Click to open contact form.
Your Global Partners in the Business of Innovation

המסגרת הרגולטורית הדיגיטלית החדשה באיחוד האירופי

Client Updates / מרץ 26, 2023

מאת שקד פלדמן יפתח

האיחוד האירופי מצוי בימים אלה בעיצומה של מהפכה חקיקתית בעולמות הכלכלה הדיגיטלית. כחלק מאסטרטגיית "העשור הדיגיטלי" שלה, מקדמת הנציבות האירופית שורה של חוקים שיהוו מסגרת משפטית לפעילות שירותים דיגיטליים באיחוד האירופי. חוק השירותים הדיגיטליים (Digital Services Act) וחוק השווקים הדיגיטליים (Digital Markets Act) שנחקקו לאחרונה ניצבים בחזית הרפורמה הדיגיטלית של האיחוד האירופי.

ה-DSA וה-DMA נועדו להגן על זכויות הצרכנים בעולם הדיגיטלי, ולהגביר את הוודאות המשפטית של הכללים החלים על ספקי שירותים דיגיטליים. אכיפתם תחל ב-2024. ההשלכות הפוטנציאליות של ה-DSA וה-DMA על עסקיהן של חברות ישראליות עשויות להיות משמעויות, וההיערכות לתאימות אליהם עלולה להיות מורכבת וארוכה. לפיכך, אנו ממליצים כי ארגונים ועסקים הפועלים באיחוד האירופי יחלו בהליכי התאימות בהקדם האפשרי.

חוק השירותים הדיגיטליים

תחולה. חוק השירותים הדיגיטליים הוא חוק מקיף המסדיר מגוון רחב של שירותי תיווך דיגיטליים. החוק חל על גופים מתווכים המקשרים בין צרכנים באיחוד האירופי ובין טובין, שירותים ותוכן. גופים אלה כוללים, בין השאר, ספקים של שירותי אינטרנט, שירותי אירוח אתרים, שירותי ענן, שירותי הודעות מידיות, רשתות חברתיות, זירות מסחר מקוונות, חנויות אפליקציות, ופלטפורמות מקוונות לתיירות. כל ספקי שירותי התיווך שמציעים את שירותיהם באיחוד האירופי נדרשים לעמוד בהוראות החוק, בין אם הם פועלים מתוך האיחוד האירופי, ובין אם מחוצה לו.

חוק השירותים הדיגיטליים מבחין בין שלושה סוגים של שירותי תיווך: שירותים המספקים למשתמשים גישה לרשתות תקשורת (דוגמת ספקי אינטרנט), שירותים המעבירים מידע של משתמשים תוך שמירתו באופן זמני (למשל, שירותים להפצת תוכן (CND)) ושירותים המאחסנים מידע של המשתמש ומפיצים אותו לפי דרישתו. הקטגוריה האחרונה כוללת שירותי אחסון "קלאסיים" (כמו שירותי ענן) וגם פלטפורמות מקוונות (למשל, רשתות חברתיות). עוד נכללות בקטגוריה זו, פלטפורמות מקוונות גדולות במיוחד ומנועי חיפוש מקוונים גדולים במיוחד, שיש להם למעלה מ-45 מיליון משתמשים פעילים באיחוד האירופי בחודש.

חובות בשכבות. חוק השירותים הדיגיטליים קובע חובות בשכבות, לפי רמת הסיכון הנשקפת לצרכנים מפעילות הספקים. שכבת החובות הראשונה חלה על כל שירותי התיווך באשר הם. השכבה השנייה חלה על שירותי האחסון. השכבות השלישית והרביעית חלות על פלטפורמות מקוונות, והשכבה החמישית והאחרונה חלה רק על פלטפורמות מקוונות גדולות במיוחד ומנועי חיפוש מקוונים גדולים במיוחד. ניתן לסווג את החובות שבחוק לחמש קבוצות עיקריות:

  • שקיפות. חוק השירותים הדיגיטליים מסדיר באופן תקדימי את החובה של כל שירותי התיווך לפרסם את תנאי השימוש שלהם, וליידע באופן אקטיבי את המשתמשים על כל שינוי משמעותי שנעשה בהם. החוק מטיל על פלטפורמות מקוונות גם חובות נוספות, הנוגעות לשקיפות בפרסום.
  • דיווח. כל שירותי התיווך נדרשים להגיש דוחות ציבוריים שנתיים בנוגע לאופן בו הם מנהלים את התוכן המתפרסם בשירותיהם. שירותי האחסון נדרשים גם לדווח לרשויות על כל חשד להתנהגות פלילית בקשר עם השירותים שלהם.
  • ניהול תוכן. כל שירותי האחסון מחויבים ליישם את הקריטריונים האחידים שקובע החוק לנוהלי "הודעה ופעולה", המאפשרים למשתמשים לדווח על תוכן לא חוקי.
  • עיצוב לתאימות. החוק דורש שפלטפורמות מקוונות יעצבו את ממשק המשתמש שלהן באופן שלא יפגע ביכולת המשתמשים לקבל החלטות מודעות וחופשיות, וגם יאפשר לסוחרים בפלטפורמה לעמוד בחובותיהם על פי חוקי האיחוד האירופי.
  • ניהול סיכונים. החוק דורש שפלטפורמות ומנועי חיפוש מקוונים גדולים במיוחד יבצעו הערכות סיכונים שנתיות ויפרסמו אותן, יאמצו אמצעים להפחתת הסיכונים הללו, יישמו מנגנונים לניהול משברים ויבצעו ביקורות עצמאיות.

ענישה. הקנסות בגין אי ציות לחוק יכולים להגיע לסכום של עד 6% מהמחזור השנתי הגלובלי של החברה. במקרים של הפרה מתמשכת, ניתן להטיל קנס נוסף, יומי, בגובה של עד 5% מהמחזור היומי הממוצע הגלובלי של החברה.

תחילה. חוק השירותים הדיגיטליים נכנס לתוקף ב-16 בנובמבר 2022. אכיפתו תחל באופן כללי ב-17 בפברואר 2024. עם זאת, ספקי שירותים שהוגדרו על ידי הנציבות האירופית כפלטפורמות או מנועי חיפוש מקוונים גדולים במיוחד, יידרשו לעמוד בהוראות החוק בתוך ארבעה חודשים מיום שהוגדרו ככאלה.

חוק השווקים הדיגיטליים

תחולה. חוק השווקים הדיגיטליים מסדיר את פעילותם של "שומרי סף", שהם ספקי שירותים דיגיטליים גדולים הפועלים באיחוד האירופי, שבשלוש השנים האחרונות היו להם:

  • מחזור שנתי של לפחות 7.5 מיליארד אירו, או שווי שוק שנתי של לפחות 75 מיליארד אירו; וכן
  • לפחות 45 מיליון משתמשים פעילים חודשיים שהם יחידים, או – בתנאי שהחברה ממוקמת בתוך האיחוד האירופי – לפחות 10,000 משתמשים עסקיים פעילים בשנה.

חברה תחשב כשומרת סף רק אם הנציבות האירופית הכריזה עליה ככזו.

כללי התנהגות. חוק השווקים הדיגיטליים מגדיר כללים להתנהלות הוגנת של שומרי הסף מול צרכנים ומתחרים קטנים. בין השאר, החוק דורש כי שומרי הסף יאפשרו למתחריהם לשלב את מוצריהם בשירותי שומר הסף (למשל, באמצעות מתן האפשרות למתחרים להציג ולקדם את האפליקציות שלהם בחנות האפליקציות של שומר הסף), ולהתקשר עם משתמשי הקצה גם מחוץ לפלטפורמה של שומר הסף.

חוק השווקים הדיגיטליים אוסר על שומרי הסף לנקוט פעולות מפלות, כדוגמת העדפת מוצריהם על פני מוצרי אחרים בפלטפורמות שלהם והטלת הגבלות בלתי לגיטימיות על צרכני קצה (למשל, על ידי מניעת האפשרות להסיר אפליקציות של שומרי הסף שמותקנת מראש במכשיר המשתמש).

ענישה. חוק השווקים הדיגיטליים מטיל קנסות חסרי תקדים בגובה של עד 10% מהמחזור השנתי העולמי של שומר הסף, ועד 20% על הפרות חוזרות ונשנות. במקרה של הפרות חוזרות ניתן להטיל גם סנקציות לא כספיות, כגון סנקציות הנוגעות למבנה הארגוני או להתנהלות העסקית של שומר הסף.

תחילה. חוק השווקים הדיגיטליים נכנס לתוקף ב-1 בנובמבר 2022. שומרי סף פוטנציאליים חייבים ליידע את הנציבות האירופית על מספר המשתמשים שלהם עד לחודש יולי 2023. הנציבות תקבע מי מתוכם הוא אכן שומר סף עד ל-6 בספטמבר 2023. אכיפת החוק תחל בתוך שישה חודשים מתאריך היעד, כלומר, במרץ 2024 לכל המאוחר.

מסקנות

חוק השירותים הדיגיטליים וחוק השווקים הדיגיטליים עשויים להשפיע על הפעילות העסקית של ארגונים בישראל באיחוד האירופי. הם מחייבים תכנון מקדים ויישום מראש של שינויים במדיניות הפנימית והחיצונית של ארגון כזה, עדכונים במסמכים המשפטיים שלו, במבנה השירות שהוא מציע ובמאפייניו.

כתמיד, אנו עומדים לרשותכם לכל צורך בעניין.

קבוצת הסייבר, הפרטיות וזכויות היוצרים, 
שקד פלדמן יפתח, עו"ד SFeldman@PearlCohen.com

 

 

האמור במזכר זה אינו מתיימר למצות את כל ההיבטים בנושאים שהוא סוקר. מטרתו היא עדכון כללי בלבד. אין להסתמך על האמור במזכר כעצה משפטית.

חדשות נבחרות