Click to open contact form.
Your Global Partners in the Business of Innovation

תחרות בצל "משבר הקורונה "

כללי / מרץ 23, 2020

מאמר בנושא מאת עו"ד צחי יגור על תחרות בצל "משבר הקורונה "

רשות התחרות פרסמה היום (17.3.20) מסמך מדיניות על הקלות שיינתנו על-ידה בצל "משבר הקורונה".

בהודעת הרשות צוינו שלוש הקלות בנוגע ל: (1) שיתופי-פעולה בין מתחרים לצורך הישרדות או המשכיות  עסקית בתקופת המשבר; (2) אפשרות לפתרונות-ביניים לתקופה ההמתנה שעד לסיום בחינת "בקשה לאישור מיזוג-בין-חברות"; ו-(3) דחיית מועדי-דיווחים מכוח חוק המזון[1] (והתקנות מכוחו).[2]

נפרט להלן לגבי כל-אחת מההקלות:

שיתופי-פעולה בצל המשבר

הרשות מפנה בהקשר זה לפטור-הסוג למיזמים משותפים,[3] המאפשר בתנאים ובמגבלות הנקובים בו,  שיתופי-פעולה בין מתחרים גם אם מדובר ב"הסדר כובל" כהגדרתו בחוק, ללא צורך ב"פטור"[4] או "אישור"[5] ממערך האכיפה של חוק התחרות. הרשות מבהירה שהיא מכירה בכך, שבעת המשבר, שיתוף-פעולה בין גופים עסקיים, גם אם הם מתחרים, לא רק שאינו בהכרח מגביל את התחרות, אלא שהוא עשוי דווקא לתרום לה ולהבטיח את המשך קיומה של תחרות אפקטיבית (והישרדות של עסקים) בטווח-הארוך. לפיכך, הרשות מבהירה כי שיתופי-פעולה בין מתחרים, לא ייחשבו כשיתופי-פעולה שנועדו להפחית את התחרות ולמנוע אותה, ולא ייפסלו בשל-כך בלבד, אם הם נדרשים על-מנת לאפשר לעסקים להתמודד עם המצוקה שנובעת מהתמודדות עם "משבר הקורונה" ובכפוף לעמידתם בכל יתר תנאי פטור-הסוג.

לצד הברכה על-כך שרשות התחרות מפרסמת הקלות, חשוב-להדגיש שלשתופי-פעולה בין מתחרים ייתכנו השלכות פליליות וחשיפה לקנסות. ניתן היה לצפות להצהרה משמעותית יותר, למשל ששיתופי-הפעולה לצורך "הישרדות" או "המשכיות" עסקית בצל המשבר (לדוגמא, איחוד קווי-הפצה של סחורה בזמן המשבר), ייבחנו באופן מקל וכי בכל-מקרה שיתופי-פעולה הנובעים מהמשבר, מוגבלים לתקופת המשבר, ואינם מנוצלים לרעה, לא יהיו חשופים להשלכות פליליות או קנסות. בהעדר הצהרה מפורשת כזו, מומלץ, גם בצל המשבר, להמשיך ולנקוט בזהירות-הראויה והמתחייבת במסגרת שיתופי-פעולה בין מתחרים.

קידום הליכים לקראת עסקאות מיזוג

בהתאם לחוק התחרות, מיזוג יכול להתבצע רק לאחר קבלת אישור הממונה על התחרות למיזוג. הליך קבלת אישור המיזוג לוקח זמן – התקופה שבה נבחנת בקשת-אישור-המיזוג על-ידי הממונה על התחרות. במסמך המדיניות הנדון ציינה הרשות, כי בשל המשבר הנוכחי, במידה וגופים-המבקשים-להתמזג עלולים לספוג נזק בלתי-הפיך בתקופת-ההמתנה לקבלת אישור-המיזוג, הרשות תאפשר, בתיאום מוקדם עימה, פתרונות והקלות לתקופת-ההמתנה, עד למועד שבו תתקבל החלטת הרשות לגבי המיזוג.

האפשרות להסדר זמני או פתרון-ביניים (למשל, במקרה צורך מיידי להזרים כספים מהגוף-הרוכש לחברה הנרכשת במיזוג כדי להבטיח את הישרדותה), ראויה להישקל בכל מיזוג הטעון אישור הממונה על התחרות ואשר מבוצע בצל המשבר.

דחיית מועדי-דיווח מכוח חוק המזון

תקנות הדיווח מכוח חוק המזון מחייבות "ספקים גדולים" ו"קמעונאים גדולים" (כהגדרתם בחוק המזון) למסור לרשות דיווח שנתי בדבר המידע המפורט בחוק עד ל-31 במרץ בכל שנה קלנדרית. נוכח נסיבות המשבר נדחה מועד הדיווח עד ל-30 באפריל 2020.

לנוחותכם, מסמך המדיניות של הרשות מצוי ב- www.gov.il/he/departments/news/coronaclarification

[1]  חוק קידום התחרות בענף המזון , תשע"ד-2014.

[2]  תקנות קידום התחרות בענף המזון (דיווח של ספקים גדולים ושל קמעונאים גדולים), תשע"ד-2014.

[3]  כללי ההגבלים העסקיים (פטור סוג למיזמים משותפים) התשס"ו- 2006.

[4] מכוח סעיף 14 לחוק התחרות הכלכלית, תשמ"ח – 1988.

[5]  מכוח סעיפים 9 ו-10 לחוק התחרות הכלכלית, תשמ"ח-1988.

חדשות נבחרות